Ultraschall Med 2011; 32(06): 582-592
DOI: 10.1055/s-0031-1282034
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Incidentally Detected Splenic Lesions in Ultrasound: Does Contrast-Enhanced Ultrasonography Improve the Differentiation of Benign Hemangioma/Hamartoma from Malignant Lesions?

Der zufällig im Ultraschall entdeckte Milzherd: Verbessert die Kontrastmittelsonografie die Differenzialdiagnose zwischen benignen Hämangiomen/Hamartomen und malignen Milzherden?
A. Stang
1   Department of Hematology, Oncology, and Palliative Care, Asklepios Hospital Barmbek, Hamburg, Germany
,
H. Keles
2   Department of Internal Medicine, Asklepios Hospital Altona, Hamburg, Germany
,
S. Hentschke
2   Department of Internal Medicine, Asklepios Hospital Altona, Hamburg, Germany
,
C.-U. von Seydewitz
2   Department of Internal Medicine, Asklepios Hospital Altona, Hamburg, Germany
,
J. Dahlke
3   Department of Radiology, Asklepios Hospital Altona, Hamburg, Germany
,
C. Habermann
4   Department of Radiology, University Hospital Eppendorf, Hamburg, Germany
,
J. Wessling
5   Department of Radiology, University Hospital Münster, Münster, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

05 October 2011

10 October 2011

Publication Date:
09 December 2011 (online)

Preview

Zusammenfassung

Ziel: Ziele dieser Arbeit waren die Identifikation und die Validierung von unterschiedlichen tumorspezifischen Kontrastmittelmustern für die Differenzialdiagnose zwischen benignen vaskulären Neoplasien (Typ Hämangiom/Hamartom) und malignen Milzherden in der Kontrastmittelsonografie (CEUS).

Material und Methoden: 136 Milzläsionen (58 benigne vaskuläre Neoplasien, 78 maligne Läsionen) wurden jeweils in der B-Bild-Sonografie (US) und nachfolgend in der Kontrastmittelsonografie nach Sulfur-Hexafluoride-Injektion untersucht und dokumentiert. Zwei On-site-Reader analysierten das Kontrastmittelverhalten der Milzläsionen während der arteriellen und parenchymalen Phase. Mittels univariater und multivariater Analyse wurden tumorspezifische Kontrastmittelmuster, die signifikant mit einer der beiden Tumordiagnosen korreliert waren, identifiziert. Zwei geblindete Off-site-Reader benutzten diese tumorspezifischen Kontrastmittelmuster als Diagnosekriterien und stellten unabhängig voneinander anhand der Befunde der B-Bild-Sonografie und der Kontrastmittelsonografie eine Diagnose der Milzherde. Die diagnostische Treffsicherheit und Confidence (Az-Werte) sowie die Übereinstimmung der Off-site-Reader (қ-Werte) wurden kalkuliert. Referenzstandards waren Histopathologie oder CT und/oder MRI mit klinischem Verlauf.

Ergebnisse: In der multivariate Analyse waren arterielles Hyper- oder Isoenhancement unabhängige Prediktoren für eine benigne vaskuläre Neoplasie (Odds Ratio, 3,558; p < 0,0017). In der Subgruppe der iso- oder hypoechogenen Läsionen war arterielles Hyperenhancement praktisch beweisend für eine benigne vaskuläre Neoplasie (Odds Ratio, 21,333; p < 0,001). In der geblindeten Situation verbesserte sich die diagnostische Treffsicherheit und Confidence (Az-Werte) für beide Off-site Reader signifikant von 63,2 % und 70,6 % (0,785 und 0,818) in der B-Bild-Sonografie auf 87,5 % und 88,2 % (0,915 und 0,908) in der Kontrastmittelsonografie (p < 0,001). Die Interreaderübereinstimmung verbesserte sich ebenfalls (қ = 0,52 für B-Bild-Sonografie vs. қ = 0,88 nach Kontrastmittelsonografie).

Schlussfolgerung: Die Kontrastmittelsonografie verbessert die Differenzialdiagnose zwischen benigen vaskulären Neoplasien und malignen Tumoren in der Milz und scheint besonders hilfreich bei unklaren, zufällig im Ultraschall entdeckten hypoechogenen Milzherden.

Abstract

Purpose: The aim of the study was to identify and validate enhancing features for differentiating benign vascular neoplasms of the hemangioma/hamartoma type from malignant splenic lesions on contrast-enhanced ultrasonography (CEUS).

Materials and Methods: 136 splenic lesions (58 benign vascular neoplasms, 78 malignant) in 136 patients underwent baseline US and pulse-inversion CEUS after sulfur hexafluoride-filled microbubble injection. Two on-site readers assessed lesion enhancement features during arterial and parenchymal phase in consensus. Best predicting CEUS features for lesion diagnosis were identified through univariate and multivariate analyses. Two blinded off-site readers independently issued a confidence rating for lesion diagnosis in baseline US and CEUS using extracted diagnostic CEUS features. Diagnostic performance, receiver operating curves (Az-value), and interreader agreement were calculated. The reference standards were histopathology or CT and/or MR imaging with clinical follow-up. 

Results: Multivariate analysis outlined arterial hyperenhancement or isoenhancement to be an independent CEUS predictor of benign vascular neoplasms (odds ratio, 3.558; p < 0.0017). Within the subgroup of isoechoic or hypoechoic lesions, arterial hyperenhancement was virtually diagnostic for benign vascular neoplasm (odds ratio, 21.333; p < 0.001). The diagnostic accuracy and confidence (Az-value) of the two readers was 63.2 % and 70.6 % (0.785 and 0.818) for baseline US, which improved significantly to 87.5 % and 88.2 % (0.915 and 0.908) for CEUS (p < 0.001). Interreader agreement also increased with CEUS (қ = 0.88) compared to baseline US (қ = 0.52).

Conclusion: Sulfur hexafluoride-enhanced CEUS improves differentiation between benign vascular and malignant splenic tumors and may be especially useful in clinical scenarios in which the incidental hypoechoic splenic lesion is unclear on conventional US.